czwartek, 11 lutego 2016

#46 Słowniczek sportowy 2

Zostały ostatnie dni ferii! Dziś o poranku - nie goni mnie żaden wyjazd, czy to na siłownię, czy gdzieś dalej, dopiero jutro, - więc teraz dopracowuję notkę przy śniadanku. :)) Miałam nadzieję, że dzisiejsza pogoda będzie taka, jak wczoraj, czyli słonecznie, cieplutko - idealna na bieganie, no ale jest szaro-buro  i ponuro, więc nie wiem czy coś z tego dzisiaj wyjdzie. Także - popijając ukochaną zieloną herbatkę zapraszam Was na kolejną część słowniczka sportowego. :) 
___________________________
/w kulturystyce/ - stosowana na krótko przed zawodami przez wielu kulturystów. Ma na celu pozbycie się jak największej ilości wody podskórnej, co skutkuje bardziej uwydatnionymi mięśniami, żyłami. 
dzień, najczęściej w czasie diety redukcyjnej, podczas którego rozkręcamy swój metabolizm zwiększając podaż węglowodanów, tym samym zmniejszając ilość przyjmowanego tego dnia białka. Nie mylcie tego tylko z cheat day'em, w przypadku refeedu nie przekraczamy ilości kalorii jaką normalnie spożywamy, nie opychamy się. Manipulujemy tylko podziałem BTW.
katabolizm mięśniowy(rozkład) - jeden z procesów metabolicznych polegający na niszczeniu tkanki mięśniowej, prowadzi do rozpadu złożonych związków chemicznych na proste cząsteczki. Dochodzi do niego w momencie, gdy brakuje w naszych mięśniach glikogenu (z niego mięśnie pobierają energię do działania) .
(wzrost) - czyli przeciwieństwo katabolizmu, polega na budowaniu (tworzeniu i wzrostu) tkanek, np. mięśniowych.
 podział BTW, czyli rozkład spożywanych dziennych kalorii na Białka, Tłuszcze, Węglowodany. Możesz spotkać się też z opisaniem węglowodanów w skrócie jako WW.
Body Fat - zawartość tkanki tłuszczowej w naszym ciele ukazana procentowo.
 /trening aerobowy=tlenowy/ ćwiczenia, podczas których energia pozyskiwana jest w procesach spalania tlenowego. Wykonywany jest z średnią intensywnością (ok. 65-70% tętna maksymalnego - pozwala on jeszcze na rozmowę w czasie jego wykonywania)
plan treningowy zakładający wykonanie dwóch ćwiczeń po sobie bez przerwy między nimi. Pozwala to zwiększyć intensywność treningu oraz skrócić jego czas. Przykładowo mogą być superserie : na przeciwstawne grupy mięśniowe, łączone. 
 Międzynarodowa Federacja Kulturystyki i Fitnessu - organizacja zrzeszająca kulturystów z całego świata. Organizacja zawodów (typu Mr.Olympia i Ms.Olympia). W Polsce funkcjonuje http://pzkfits.pl
trening obwodowy lub TFW - szybki efekt, mało czasu. Na każdej sesji treningowej uwzględnia się zaangażowanie całego ciała. Trenujący w czasie około pół godziny ma wykonać kilka obwodów, które uwzględniają mniej więcej 8-15 ćwiczeń ( po 10-15 powtórzeń) na różne partie mięśniowe. Między ćwiczeniami nie ma długich przerw, najlepiej by były jak najkrótsze na samo przejście do kolejnego ćwiczenia. Odpoczynek nieco dłuższy dopiero po wykonaniu jednego, pełnego obwodu. 
 inaczej trening dzielony - przeciwieństwo systemu treningowego FBW. Tu ciało dzielone jest na partie. Podczas jednego treningu pracuje się nad jedną/dwoma partiami, każda partia wykonywana jest najczęściej raz w tygodniu. (np. I - nogi, II - klatka/barki, III plecy, IV biceps/triceps). Taka metoda treningowa jest często bardziej efektywna od FBW, ponieważ partie mają czas na regeneracje, a to właśnie wtedy mięśnie rosną. 
inaczej dieta odwrotna - jest to przejście z redukcji na masę. Powolne zwiększanie ilości przyjmowanych kalorii i ograniczanie ćwiczeń cardio. Głównym założeniem jest budowanie suchej masy mięśniowej bez zbędnego podlewania się tkanką tłuszczową oraz podkręcenie metabolizmu, który lekko cierpi podczas okresu redukcji. 

40 komentarzy:

  1. utożsamiam się z Tb w bólu >.< Moja siostra wraca w niedziele na studia, a ja w poniedziałek... ale tak nie chcę! Mwahahaha druga częśc zaraz lecę wydrukować by powiesić sobie w akademiku na szafkę :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja w sumie też nie chcę wracać do szkooły. > .< Ale pociesza mnie to, że już coraz bliżej wiosny! Ciepło! Przyroda budzi się do życia! Uwielbiam!
      <3

      Usuń
    2. oby było tak jak piszesz :)

      Usuń
  2. Bardzo fajny post, cenne informacje. :-) Jako osoba niegdyś trenująca znam je doskonale, warto wiedzieć takie rzeczy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No i dobrze mieć je w jednym miejscu. :) Szczególnie, gdy się jest osobą początkującą. :) Ogólnie - warto cały czas się rozwijać. :D

      Usuń
  3. Ale teraz będę się popisywać przed rodziną nowym słownictwem :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Większość pojęć tych znam, ale pojęcie diurezy dla mnie co innego znaczy - fajnie dowiedzieć się ciekawostek z siłowni; )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie odwodnienie to często mega popularny "zabieg". Zaczyna się około tygodnia przed startem w zawodach. Kiedyś czytałam "postęp" pewnego gościa na grupie, który testował tę metodę. Jak opisał swój plan na kilka dni, opadła mi szczęka. :> Na początku (z tego co pamiętam )16 litrów wody w jeden dzień + ileś tam soli i jakieś tabletki…

      Usuń
    2. O odwodnieniu przed zawodami słyszałam :)
      Po prostu diurezę rozumiem bardziej medycznie, jako wydalanie moczu :)

      Usuń
    3. Niejako to się wiąże. :D Jakoś się trzeba wody pozbyć. :)

      Usuń
  5. Częśc tych pojęć znam a część poznałam dzięki Tobie ;) Dziękuję >3

    OdpowiedzUsuń
  6. Z tych dzisiejszych haseł to znałam wcześniej tylko aeroby :))) No to teraz znam więcej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze troszkę ich będzie w przyszłych częściach. :D

      Usuń
  7. vkolejne fajne wyjasnienia :) Bardzo przydatne :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wiele można się dowiedzieć ;) Zawsze interesował mnie ten proces usuwania wody z organizmu przed zawodami kulturystów. Oni w tedy wyglądają jak jakieś zmutowane istoty o nadludzkiej sile :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oho, dokładnie. :D Jeszcze uwidocznione żyły. :D

      Usuń
  9. Coraz ciekawsze pojęcia :D chociaż póki co są mi znane :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że jeszcze czymś zaskoczę. :D

      Usuń
  10. Jak już mówiłam przy poprzednim wpisie dotyczącym słowniczka, seria ta bardzo mi się podoba :) Wszystkie te pojęcia już wielokrotnie obiły mi się o uszy i oczy, a mimo to wciąż zdarza mi się zapomnieć, co dane słówko oznacza - stąd taki słowniczek pod ręką jest jak najbardziej mile widziany :)

    OdpowiedzUsuń
  11. A my mamy tydzień wolnego ^^ W tym czasie planujemy całą masę wypieków na zapas i już na Wielkanoc :P Niektóre pojęcia znane ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och! Wykorzystajcie go jak najlepiej! :D

      Usuń
  12. Świetny post! Idealny dla takiego laika w dziedzinie fitnesowych trendów i nowości, jak ja ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Super artykuł. :-) Bardzo ciekawe i przydatne informacje. :-)

    Zapraszam do siebie: http://www.fitnesswomen.pl

    OdpowiedzUsuń
  14. Czerwona herbata jeszcze lepsza. :D
    I znowu powtórka z rozrywki, bo część określeń znam.
    Zmiana adresu: http://kwintesencja-smaku.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A pojęć przed nami jest jeszcze duuużo więcej. :D
      Cóż jest przyczyną zmiany nazwy? :D

      Usuń
  15. A ja już nie mam ferii :(( jakiś urlop ale dopiero w czerwcu. Dajcie siłę ! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Daję masę siły! :D Będzie ładna pogoda, to od razu energii przybędzie więcej! : )

      Usuń
  16. okazało się że nie znałam żadnego z tych słów, a BTW tylko jako by the way :P

    OdpowiedzUsuń
  17. Superserie, gigantserie, doporzyganiasuperserie... ;) Dodałbym do powyższego jeszcze serie łączoną, coś antagonistycznego (skoro już o nich mowa).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "doporzyganiasuperserie" - tekst dnia na dzisiaj! :D A potem czyta to jakiś początkujący, lub chcący zacząć - i się bać zaczyna! :D

      Usuń